Mówi się, że obraz jest wart więcej niż 1000 słów. Coś w tym jest, jednak czy zdecydowałbyś się na zakup samochodu, widząc tylko jego zdjęcia, bez podanych konkretnych informacji? Czy chciałbyś wziąć udział w szkoleniu, nawet jeśli byłoby darmowe, gdybyś nie mógł przeczytać, czego dokładnie będzie dotyczyło? Tekst powinien współgrać z obrazem, ponieważ ta forma komunikacji daje możliwości, które idealnie uzupełniają się z tym, co oferuje warstwa wizualna. Wie o tym każda agencja marketingowa, gdzie graficy ściśle współpracują z copywriterami nad stworzeniem jak najbardziej atrakcyjnych treści. 

Czym jest copywriting?  

Najprościej można by powiedzieć, że copywriting to pisanie tekstów do Internetu. Sprawa jest jednak nieco bardziej złożona. Istotą copywritingu jest projektowanie takich treści, które najpierw przyciągną uwagę czytelnika, a następnie przekonają go do wykonania jakiegoś działania. Znajdziesz go nie tylko w przestrzeni wirtualnej, czyli przykładowo na blogach, stronach internetowych czy w mediach społecznościowych, ale też np. na opakowaniach produktów. Może przyjmować nie tylko formę pisemną, ale też ustną w reklamach radiowych czy spotach telewizyjnych.  

W tym artykule skupimy się jednak głównie na tekstach w formie pisemnej publikowanych na stronach internetowych, ponieważ na pisarza czeka tutaj szczególnie dużo wyzwań. Obecnie w copywritingu niezwykle ważne jest, by wprowadzić odbiorcę w określony w strategii firmy świat przeżyć, zdobyć jego zaufanie oraz zapoznać z daną marką jak najszersze grono potencjalnych zainteresowanych. Wydaje się to nie takie skomplikowane, jednak istnieją pewne haczyki. 

Jak tworzyć treści dla algorytmów?  

Aby odbiorca miał szansę zetknąć się z Twoim tekstem w przestrzeni internetowej, musisz zadbać o jego dobre wypozycjonowanie. Z pomocą przychodzi tutaj właściwe stosowanie fraz kluczowych, czyli takich słów lub zwrotów, które będą zgodne z zapytaniami odbiorców. Dzięki temu roboty Google będą w stanie stwierdzić, czy Twój tekst może zainteresować danego użytkownika i czy jest na tyle wartościowy, że opłaca się mu go podsunąć. Ogólnie rzecz biorąc, frazy kluczowe powinny pojawić się: 

  • w tytule, 
  • w leadzie, 
  • w śródtytułach, 
  • kilka razy w treści. 

Wychodzi na to, że im ich więcej, tym lepiej, ale czy na pewno? 

Jak tworzyć treści dla ludzi?  

Nie można przesadzić z liczbą słów kluczowych w tekście, ponieważ z jednej strony algorytmy są czujne i potraktują taką treść jako sztuczną, a z drugiej żaden prawdziwy człowiek nie będzie chciał go przeczytać. Niezwykle trudno jest przyciągnąć czyjąś uwagę, a jeszcze trudniej ją zatrzymać na tyle długo, by mieć okazję na przekonanie do promowanej przez nas oferty. Często jedynie skanujemy teksty, więc te przesycone frazami kluczowymi, pozbawione dobrego stylu czy ciekawej historii, nie zostaną w naszej głowie na długo. Poza tym przydaje się również odpowiedni układ tekstu na stronie czy przyciągająca wzrok warstwa wizualna. Zatem do tworzenia stron przyjaznych odbiorcy przydaje się zarówno wiedza programistyczna, jak i marketingowa. 

Trudna sztuka balansowania  

Niełatwo jest nauczyć się pisać w taki sposób, który zadowoli zarówno Google, jak i czytelników. Algorytmy potrafią być nieustępliwe i poradzenie sobie z nimi początkowo może sprawiać trochę problemów. Nie należy się jednak zniechęcać, bo z czasem uczymy się je oswajać, tak jak opanowujemy jazdę na rolkach – wystarczy trochę praktyki i zachowanie równowagi. 

Więcej konkretnych sposobów na balans w copywritingu możesz znaleźć na blogu: “Role copywritingu w web developmencie 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.