Znów nadszedł ten czas w roku kiedy usłyszeć można zdanie „Zima zaskoczyła kierowców”. Mimo, że zmiana opon na zimowe w Polsce nie jest obowiązkiem, działanie to jest polecane każdemu kierowcy. Pomaga zachować bezpieczeństwo na trasie dla wszystkich uczestników ruchu. Dlaczego warto zmieniać opony na zimowe? I kiedy należy to zrobić?
Zmiana opon na zimowe – czy warto?
Posiadając samochód mamy kilka opcji dotyczących opon. Na rynku dostępne i popularne są opony całoroczne, jednak nie dorównują one tym sezonowym pod względem bezpieczeństwa. Aby zapewnić kierowcom i innym uczestnikom ruchu drogowego maksymalną ochronę w zależności od pory roku producenci oraz specjaliści stawiają na opony dostosowane do konkretnych zjawisk atmosferycznych. Opony letnie i zimowe różnią się przede wszystkim składem mieszanki z której są wykonane a także kształtem bieżnika.
Opony zimowe są elastyczne, a w niskich temperaturach, lepiej trzymają się na podłożu. Warto jednak pamiętać, że ogumienie przeznaczone do jazdy w niskich temperaturach nie sprawdzi się, gdy temperatura z oknem nie będzie zbliżona do zera. Są one wtedy znacznie mniej efektywne.
Zalety zmiany opon na zimowe:
- większa elastyczność w niskiej temperaturze;
- znacznie lepsza przyczepność;
- bieżnik lepiej radzący sobie na śniegu;
- większe bezpieczeństwo na drodze, zarówno w dzień, jak i w nocy.
Kiedy warto wymienić opony na zimowe?
Wśród specjalistów od ogumienia usłyszeć możemy często głosy, że opony letnie należy zmienić na zimowe wtedy, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Dodatkowo w nocy powinna utrzymywać się na minusie. To właśnie wtedy opony letnie tracą swoje pozytywne właściwości, a jazda na nich staje się o wiele mniej bezpieczna.
Opony zimowe – kiedy działają?
Nic nie trwa jednak wiecznie. Dlatego też dbając o odpowiednie ogumienie auta powinniśmy pamiętać, że również opony posiadają swój termin przydatności. Nie będą one działać w pełni swoich możliwości gdy:
- bieżnik będzie niższy niż 4 mm;
- opony będą starsze niż 10 lat (mówimy tutaj o dacie produkcji);
- posiadają mechaniczne uszkodzenia na powłoce i/lub przy łączeniu z felgą;
- nie były przechowywane we właściwy sposób – miały kontakt z np. lakierami lub były wystawione na światło słoneczne.
Pomimo, ze Polska należy do państw, które nie wprowadziły do tej pory odgórnego obowiązku zmiany opon, to wyjeżdżając za granice kierowca musi wiedzieć jakie zasady obowiązują w odwiedzanym kraju. Taki obowiązek istnieje między innymi w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Norwegii czy też Estonii i Rumunii. W niektórych krajach dodatkowo trzeba liczyć się z koniecznością stosowania łańcuchów na koła do jazdy po śniegu. Brak takiego zabezpieczenie wiązać się może z wysokimi karami, których warto unikać – ze względów finansowych, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.