ciężarówki na parkingu

Firmy z obszaru transportu, spedycji i logistyki dwoją się i troją, aby jak najbardziej ograniczyć eksploatację swoich pojazdów i infrastruktur, z których korzystają, oraz zmniejszyć zużycie surowców. Tak ogólnie ujęta optymalizacja to z pewnością główny szlak, jakim podążają przedsiębiorstwa zmierzające ku nowoczesnemu transportowi. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, myśląc o kierunkach przyszłości w branży TSL?  

Szeroki wybór rozwiązań  

Każdy producent przyczep i naczep stara się sprostać coraz bardziej wymagającym wyzwaniom stawianym przez branżę TSL. Prężnie rozwijające się przedsiębiorstwa uważnie wsłuchują się w potrzeby klientów, by na bieżąco na nie reagować. Dlatego też w ofertach firm znajdujemy wiele wariantów różnych produktów. Przykładowo zestawy kubaturowe (czyli zestawy przestrzenne), które maksymalizują dostępną przestrzeń ładunkową w flocie transportowej, mogą mieć kilka wersji. Dzięki temu klient wybiera opcję najlepiej dopasowaną do swoich potrzeb – nie podporządkowuje się dostępnym możliwościom, a decyduje się na coś, co łatwo będzie mu zaadaptować w swojej działalności.   

W służbie ekologii, czyli zasilanie elektryczne  

Choć samochody elektryczne kojarzą nam się przede wszystkim z osobówkami, to taka rewolucja już od jakiegoś czasu powoli zaznacza się również w produkcji pojazdów przewożących większe ładunki. Przedsiębiorstwo z Ameryki Północnej – Performance Team, kupione w 2020 przez Maersk z Danii – w latach 2023-2025 wprowadzi na trasy aż 300 e-ciężarówek, a jest to dopiero początek starań firmy w kierunku dekarbonizacji transportu. Warto zaznaczyć, że ta pionierska idea zawitała również na nasz kontynent. Niemiecka firma logistyczna Dachser do końca 2023 roku planuje, że na europejskie trasy wypuści minimum 50 dodatkowych ciężarówek elektrycznych. Osobowe samochody tego rodzaju nie są dla nich żadną nowością, bo już w 2022 członkowie zarządu firmy będą korzystać służbowo wyłącznie z takich o zerowej emisji spalin. Performance Team i Dascher to jedynie ułamek przedsiębiorstw, które poważnie myślą o e-rozwiązaniach – można przypuszczać, że podobne innowacje będą już w niedalekiej przyszłości stopniowo coraz szerzej wdrażane w firmach na całym świecie.  

Paliwa przyszłości 

W 2021 roku zarejestrowano o aż 115% więcej pojazdów zasilanych LNG więcej niż rok wcześniej. Podobnie jak w przypadku pojazdów elektrycznych, ogromną zaletą LNG jest jego aspekt ekologiczny. Ta alternatywa dla tradycyjnego diesla to kolejny krok na drodze do zrównoważonego transportu. Porównując gaz ziemny do opcji opartych na węglu, należy wspomnieć o tym, że umożliwia on zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, tlenków azotu i siarki, a także pyłów zawieszonych. Poza tym wykazuje również korzyści w zakresie transportu i magazynowania, co jest niewątpliwie przekonującym argumentem dla wielu przedsiębiorstw. 

W zielonych barwach – spokój i ekologia 

W powyższym artykule skupiono się na dwóch ścieżkach, którymi podąża współczesny transport, jakimi są: dostosowywanie rozwiązań do potrzeb klienta, czyli elastyczność propozycji i ciągła optymalizacja, oraz dbanie o środowisko poprzez redukcję wytwarzania szkodliwych substancji. Oba aspekty obecnie niezwykle prężnie zaznaczają się w wyborach przedsiębiorstw – i dobrze, dlatego że mają sprawić przecież, że działania TSL będą coraz przyjaźniejsze zarówno dla ludzi, jak i dla otoczenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.